Mäklarinformation

Vi får ofta frågor från mäklare som behöver information om föreningen, till exempel i samband med lägenhetsförsäljning. Se sammanställningen nedan. Uppdaterad per september 2022.

Medlemskapsansökningar och pantsättning

Medlemsansökningar och pantsättningar skickas till den ekonomiska förvaltaren:

SBC, Box 226, 851 04 Sundsvall

Kontakta även SBC för mäklarbild över det aktuella objektet.

Avgift för överlåtelse- och pantsättning är enligt stadgarna 2,5% respektive 1% av gällande prisbasbelopp. Avgiften tas ut av köparen/pantsättaren.

Juridisk person godkänns inte som medlem.

Flera ägare till en bostadsrätt godkänns och det finns ingen lägsta gräns för ägandet, men minst en av delägarna måste vara boende i lägenheten och skriven på adressen. Se även stadgarna.

Månadsavgift

Inga förändringar av avgiften planeras för närvarande.

Avgiften inkluderar vatten och värme (kommunalt vatten och fjärrvärme). El (400 kr per månad med avstämning av verklig förbrukning) och tv/bredband (300/10 Mbit Tele2) f n 195 kr i månaden tillkommer och debiteras tillsammans med månadsavgiften.

Fastigheten och föreningen

Fastigheten (Snöflingan 4) uppfördes åren 2008-09 och föreningen tog över fastigheten 2009. Brf Snöflingan 2 är en äkta bostadsrättsförening. Föreningen äger fastigheten, både mark och byggnad.

Kopplat till fastigheten finns gemensamhetsanläggningar i form av gård och garage, som förvaltas tillsammans med grannföreningarna Brf Snöflingan 1 och Brf Snöflingan 3.

Vindsvåning finns inte.

Fastigheten har mekanisk till-/frånluft och fjärrvärme.

Underhåll

För genomfört och planerat underhåll hänvisas till årsredovisningarna för de senaste åren (finns på hemsidan).

Förråd

Till varje lägenhet finns ett tillhörande förråd i källarplan.

Gemensamma utrymmen

I fastigheten finns cykelrum, barnvagnsrum, återvinningsrum och tvättstuga (två tvättmaskiner, en grovtvättmaskin, ett torkskåp, en torktumlare, torkskåp och mangel).

Varje trappuppgång har hiss.

Det finns även en gemensamhetslokal som kan hyras. I grannföreningen Brf Snöflingan 3 finns en övernattningslägenhet som kan hyras. För information och priser se www.brfsnoflingan.se

Garage

Föreningen förfogar över 49 parkeringsplatser (inklusive MC-plats) i garaget som nås med hiss från trapphusen. Hyreskostnaden är f n 1 800 kr per månad. För icke medlemmar tillkommer moms. F n kan det vara en liten kö. Sedan 2022 finns ett antal laddplatser för elbilar. Hyreskostnaden för en sådan plats är f n 2 000 kr per månad plus kostnad för förbrukad el. Vid intresse - ta kontakt med styrelsen.

För ytterligare information hänvisas till stadgar, årsredovisningar och övrig information på hemsidan.

Kort historik om kvarteret Snöflingan

Microsoft Word - u04152.doc (brfsnoflingan.se)